In ultima perioada lucrul remote, de acasa, a devenit un subiect la ordinea zilei. Desi exista atat pereri pro cat si contra, sunt cateva aspecte importante cu care toata lumea este de acord. Am discutat cu specialisti din diferite domenii de activitate iar in articolul de astazi iti prezentam concluziile. Daca si tu lucrezi sau vrei sa incepi sa lucrezi de acasa, sfaturile de mai jos iti vor fi extrem de utile.
Stabileste-ti ore de lucru fixe
Stabileste-ti un program si respecta-l. Chiar daca lucrezi de acasa este important sa iti organizezi activitatea si sa stii care este programul de lucru. Numai asa poti mentine un echilibru intre viata persoanala si cea profesionala. Intr-adevar, unul dintre avantajele lucrului de acasa este flexibilitatea. Ana, operator call center la o companie ce ofera servicii de outsourcing, ne-a spus: „Exista situatii in care trebuie sa imi prelungesc ziua de lucru sau sa incep mai devreme pentru a ma plia pe fusul orar al anumitor clienti. Cand intampin situatii de acest gen, aleg sa incep mai tarziu lucrul sau sa dorm putin mai mult a doua zi.”
Poti folosi anumite aplicatii care iti monitorizeaza timpul de lucru si iti arata daca iti respecti programul. Cu ajutorul lor, poti identifica acele perioade din zi cand esti mai productiv. Acesta informatie te ajuta sa iti programezi cele mai importante activitati in intervalele in care te poti concentra cel mai usor.
Realizeaza-ti un colt de lucru propriu
In mod normal, ar fi optim sa ai o camera speciala, numai a ta, unde sa poti lucra. In cazul in care acest lucru nu este posibil, identifica un colt dintr-o camera mai retrasa si personalizeaza-ti spatiul de lucru. Ai nevoie de un birou, de un scaun confortabil si de lumina naturala. Daca ai doar sursa de lumina artificiala, opteaza pentru o lumina rece, care te va ajuta sa te concentrezi mai usor. Ai grija sa nu plasezi monitorul sau camera web in directia din care bate soarele. Acest lucru iti va ingreuna vizibilitatea.
„Atunci cand am inceput sa lucrez remote, am inteles ca am nevoie de un spatiu diferit, unde sa pot lucra in liniste. Am incercat sa elimin toti factorii care ma perturbau ca sa ma pot concentra. Pentru ca munca mea inseamna si multa creativitate, am dat viata biroului improvizat cu flori in ghiveci si am ales un scaun colorat, care alunga monotonia. Pentru cei din casa, folosesc un planner pentru a-i anunta cu privire la momentele cand nu pot fi deranjata.”, spune Ioana, specialist marketing on-line.
Foloseste echipamentele IT in avantajul tau
Atunci cand lucrezi de acasa, indiferent de domeniul de activitate, vei participa la numeroase sedinte si evenimente on-line. Prin urmare, pe langa un computer sau laptop cu parametrii potriviti, vei avea nevoie de inca doua echipamente performante: o camera web si un microfon. Acestea iti vor permite sa comunici cu usurinta si sa pastrezi legatura cu colegii sau clientii, chiar daca va aflati la distanta.
„In momentul in care am spus da unui anunt angajare la videochat, nu imi inchipuiam ce rol important avea sa joace tehnologia. Ulterior, atunci cand am vazut ca imaginile se transmiteau cu intarziere iar sunetul nu era foarte clar, am ales sa investesc in echipamente performante. Consider ca, atat in activitatea de model videochat, cat si in orice alta activitate ce presupune interactiune online, este vital sa folosesti o camera web si un microfon de calitate. Ele fac, cu siguranta, diferenta.”, a subliniat Sonia, model videochat.
Andreea, colega si prietena ei cea mai buna de la Trust Studio care a spus recent da unui anunt angajare videochat la recomandarea sa, ne-a atras atentia si asupra importantei vitezei conexiunii la internet.
Stabileste-ti o rutina de dimineata
Sa stabilesti o ora la care te asezi la birou si incepi sa lucrezi este un aspect. Sa iti realizezi o rutina de cand te trezesti si pana in acel moment este cu totul altceva. Ce activitati de dimineata iti arata ca urmeaza sa incepi lucrul? Poate fi timpul necesar pentru a-ti savura cafeaua inainte de a te uita pe lista de activitati. Poate fi clipa in care te intorci acasa dupa o sesiune de jogging sau, de ce nu, cea in care te-ai imbracat si aranjat corespunzator.
„Pentru mine, rutina de dimineata este mai utila chiar decat alarma care imi arata ca este timpul sa incep ziua de lucru. Am grija sa imi beau cafeaua si apoi sa aleg o tinuta office. Conform studiilor pe care le-am citit, nu este indicat sa lucrezi in pijama deoarece acest lucru iti scade randamentul. Cel mult, poti opta pentru niste haine mai lejere insa niciodata nu ramane in hainele de noapte. Imagineaza-ti ca mergi la birou pentru a intra in starea corespunzatoare si a te putea concentra asupra sarcinilor de lucru.”, a concluzionat Dana, specialist resurse umane.